Op deze pagina kun je je inschrijven voor de kiesmap van de Bewonersvereniging Stampioendwarsstraten. Schrijf een uitgebreide motivatiebrief. Bedenk dat de bewoners naar aanleiding van deze brief je wel of niet uit zullen nodigen.
Stuur je je brief liever als bijlage mee, dan kan dat (graag zelfs!). Onze voorkeur gaat uit naar een word of pdf document. Onze ouderwetse kiesmap is omgezet naar een duurzamer digitaal systeem. Handgeschreven brieven insturen is niet meer mogelijk.
Als er na het versturen nog vragen zijn, of als je je brief wilt aanpassen, stuur ons dan een bericht. Je ontvangt binnen ongeveer 2 weken een persoonlijk bericht dat je inschrijving goed is ontvangen.
Inschrijfkosten
Voor het inschrijven in onze kiesmap vragen we je eenmalig 5 euro inschrijfgeld over te maken. Met deze gift betalen wij de website hosting en andere noodzakelijke verenigingskosten. Je inschrijving is geldig voor onbeperkte tijd en je mag kosteloos een nieuwe brief insturen als er iets in je huidige situatie of motivatie is gewijzigd.
Om onze kiesmap levendig te houden, wordt ongeveer eens per halfjaar gepeild of er nog interesse is. Wanneer we hier geen reactie op ontvangen, wordt je brief verwijdert. Uiteraard kan je altijd een nieuwe brief opsturen.
Een vervangende brief kun je ook met onderstaand formulier insturen, vermeld in de omschrijving dat het een vervangende brief is. Je inschrijving is definitief zodra je de eenmalige 5 euro hebt overgemaakt aan:
Bewonersvereniging Stampioendwarsstraten
Rekeningnummer NL69 TRIO 0338 6396 67
o.v.v. jouw naam + ‘inschrijven kiesmap’.
Wat kost het wonen in deze straatjes?
De nieuwe huurprijzen van de benedenwoning (1 kamer van ca 40 m2) variëren rond de EUR 550 a EUR 570 per maand. Huurtoeslag is mogelijk, afhankelijk van jouw situatie. Zie proefberekeningen www.huurtoeslag.nl wat voor jou van toepassing is. (Voor jongeren onder 23 jaar wordt voor benedenwoningen de huurprijs afgetopt op EUR 460,70 totdat zij 23 jaar zijn, zodat zij alsnog huurtoeslag kunnen krijgen.)
Bovenwoningen (1 kamer + 1 zolderkamer; beide van ca 40 m2, gedeelde gang met buren) variëren tussen de €640 en €660 per maand. Houd ook rekening met administratie kosten van Woonstad (ca. EUR 80) en eventuele vooruitbetaling (ca. 1 maand, afhankelijk van de datum dat je contract ingaat). Voor de overige kosten voor het wonen in Rotterdam, zie afvalstoffenheffing Rotterdam en waterschapbelasting SVHW. Voordat je op een burenkiesavond komt, bedenk je dan goed of je dit kunt en wilt betalen op korte termijn; vaak binnen 1 à 2 weken.
Hoeveel mag ik verdienen om in aanmerking te komen voor een woning in deze straatjes?
Daar de woning onder sociale woningbouw vallen geldt er een inkomstengrens voor nieuwe bewoners. Vanaf 1 januari 2016 geldt de wet passend toewijzen. Alleenstaanden mogen niet meer jaarinkomen hebben dan max € 25.475,- . Voor 2 persoonshuishouden geldt een maximum gezamenlijk jaarinkomen van €34.575,-. Voor 2023 wordt gekeken naar het inkomen van 2021 of 2022 d.m.v o.a. een verplicht aan te vragen Ibri formulier.(Let op, op de website van Woonstad staan de max. bedragen te hoog ingeschat ivm de weggelaten indexatiefactor, voor meer info kun je contact opnemen met Woonstad Rotterdam.) Wanneer er geen passend (lees: te hoog) Ibri formulier getoond kan worden, maar het inkomen wel gedaald is, mag Woonstad de inkomensgegevens uit loonstroken of kwartaalrapportage gebruiken.
Wat moet ik regelen VOOR de burenkiesavond?
De Bewonersvereniging Stampioendwarsstraten draagt gekozen kandidaten voor aan Woonstad Rotterdam. Woonstad Rotterdam is de officiële verhuurder van de woningen. De dag na de burenkiesavond wordt de gekozen kandidaat per mail overgedragen aan Woonstad, zij zullen meteen vragen naar onderstaande documenten om de kandidaat te kunnen accepteren en een huurcontract op te stellen.
De 5 documenten die je moet regelen :
– een inkomensverklaring Ibri (voorheen ib-60) formulier (ook bij geen inkomsten) over het jaar 2021 of 2022. Te downloaden via de website van de Belastingdienst of telefonisch via de belasting telefoon: 0800-0543 (gratis), in het laatste geval duurt het minstens 5 werkdagen voordat je het formulier per post ontvangen hebt op het adres waar je staat ingeschreven. Het is gratis, maar de levertijd is lang, dus vraag het meteen aan! Je hebt het voor alle verhuizingen van alle verhuurders nodig, dus je kan het maar beter klaar hebben liggen.
– indien niet inwonend een verhuurdersverklaring van de huidige verhuurder.
– een geldige Rotterdamse woonpas, aan te vragen via Woonnet Rijnmond(kosten: 10 euro per jaar, kan digitaal geregeld worden, maar hiervoor heb je ook de eerder genoemde inkomensverklaring nodig.)
– Inkomstengegevens van de laatste 3 maanden (ook bij uitkering of studiefinanciering), in geval van een eigen bedrijf de winst-en verlies rekening.
– Wanneer iemand niet in Rotterdam ingeschreven staat of geheim ingeschreven staat: uittreksel van de gemeente van inschrijving.
In geval van een partner of meeverhuizende volwassene moet deze ook inleveren: Inkomstengegevens, IBRI-D formulier over 2020 of 2021.
Zie ook de website van Woonstad Rotterdam.
Tips voor een succesvolle brief:
– Vertel wie je bent, of je de straten al eens hebt bezocht en waarom je er wil wonen.
– Zoek je een woning voor jezelf, met partner, met kind, met huisdier ; wees hier duidelijk in !
– Vertel iets over je interesses, eventuele hobby’s, je plannen etc.
– Stuur een foto of ander plaatje mee om je verhaal toe te lichten, of beter nog, stel zelf een document samen en stuur het als bijlage mee.
– Hoe lang is een ideale brief? Dit verschilt per lezer, bij twijfel houd aan: een half A4tje tot max 1 A4tje aan tekst.
Inschrijfformulier kiesmap:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.